Joia care tocmai a trecut am fost la PR Forum 2017 și m-am gândit să scriu un articol în care să îți povestesc și ție cele mei interesante lucruri pe care le-am aflat, ori discuții care au avut loc între speakeri și așa mai departe. Te-ai prins tu.
Am să le iau pe rând, începând cu lucrurile aflate la primul panel, până la ultimul care mi-a plăcut la nebunie și o să vezi tu de ce. Așa că să începem:
Primul panel de la PR Forum 2017: Fake News VS Real News
1. S-a vorbit foarte mult despre faptul că știrile false sunt multe peste cele adevărate și că ar trebui să se facă ceva ca ele ca balanța să se încline într-un sens pozitiv și anume în favoarea știrilor reale/adevărate. Așa că am pus și eu două întrebări care sunau cam așa:
Cum educăm publicul din social media sau de oriunde să recunoască din prima fake newsurile și să le evite ori să le raporteze astfel încât să dispară și să nu mai ajungă și la alții pentru că pe lângă faptul că există, problema este că fake newsurile sunt citite și distribuite. Și cum facem ca real news să fie peste fake news în preferințele publicului?
Iar răspunsurile pe care le-am primit au fost care mai de care mai diferite.
I. Alex Păiuș de la Image PR zice că nu există adevărul absolut, iar lumea din ziua de azi ar trebui să conteste orice până la proba contrarie și să caute „adevărul” în mai multe surse.
II. Cristian Pantazi de la HotNews zice că nu poți educa o masă largă în subiectul ăsta pentru că noi nu suntem în stare ca popor să ne educăm pe subiecte și mai sensibile și îl susține pe Claudiu Pândaru care zice următoarele
III. Claudiu Pândaru de la republica.ro zice că educația pornește de la sursa fake newsurilor și să eradicăm reclamele prin care fac bani siteurile de fake news sau unde apar canale de fake news: exemplu fiind The Guardian și alții care au retras de pe YouTube reclamele pentru că nu puteau controla în vreun fel pe ce conturi apar reclamele lor și prin urmare puteau apărea pe diverse canale propagandiste, YouTube înregistrând pierderi de vreo 2 miliarde de euro (nesemnificativă sumă pentru ei, dar totuși cred că le stătea mai bine cu suma în buzunare decât în afara lor)
IV. Ana Maria Caia de la Șapte Seri împreună cu Monica Botez de la Golin susțin în schimb faptul că educația ar trebui să pornească din școli încă din clasele primare.
Privind a doua întrebare răspunsul în mare este următorul: real news va învinge fake news prin câștigarea credibilității, încrederii și consistenței informațiilor oferite din partea jurnaliștilor în fața publicului.
Mi s-a părut tare interesantă faza cu The Guardian care și-au retras reclamele de pe YouTube pentru că nu le puteau controla în vreun fel unde apar și nu voiau să se asocieze cu anumite cauze propagandiste și așa mai departe. Tare faza. Poate că mulți ar trebui să facă la fel ca să educăm cumva nu doar publicul, ci și pe cei care postează pentru că, deși avem dreptul la libera exprimare, eu cred că o înțelegem cam prost.
Al doilea panel de la PR Forum 2017: What happens next in public relations?
Cel mai mult mi-a plăcut prezentarea lui Doris Christina Steiner care este Senios Consultant la Ketchum Vienna. A fost extrem de captivantă și a furnizat scurt și la obiect câteva informații pe care vreau să le împărtășesc cu tine.
2. Există 7 principii ale unui bun influencer: fă-ți singur researchul, cunoașteți audiența, fii autentic, urmărește co-crearea, investește în rleații, ieși în viața reală și fii transparent în asocierea cu un brand.
3. Legat de cele 7 principii de mai sus, ideal ar fi ca un influencer să lucreze cu companii cu care se identifică pentru a putea fi transparent, pentru a furniza informații în care crede și pe care chiar le-ar împărtăși cu cei care îl urmăresc, nu doar pentru bani. Iar ca exemplu a dat-o pe Selena Gomez care iubește Coca-Cola și este o imagine perfectă pentru brandul pentru că atunci când îl promovează există o pasiune vizibilă în atitudinea ei pentru brandul respectiv.
Tot ea a subliniat faptul că este foarte importantă relația reală dintre blogger-vlogger și ce promovează un anumit brand pentru a crea un impact real de care publicul să fie atras ca să nu mai existe materiale în care se vede clar că nu există vreo urmă de pasiune reală în promovarea unul brand sau a unei idei a acestuia (și ne-a dat niște exemplu de pe Instagram cu diferși influenceri care promovau produse și aveau fețe din alea foarte plictisite și nu se simțeau deloc conectați și încântați de ceea ce promovau).
Ioana Mănoiu de la GMP PR a adus în discuție câteva aspecte importante ale societății din ziua de azi și anume:
4. Guvernele nu pot rezolva singure problemele societății, ci companiile care încearcă să schimbe ceva prin campanii. Dar asta doar pentru că guvernele se dovedesc a fi incapabile și nepăsătoare căci, altfel, cred că ar putea face foarte multe.
5. Retragerea reclamelor companiilor din panelurile controversate în opinia publicului sunt un never ending stories pentru că „dacă nu mă implic, voi dezamăgi anumiți consumatori; dacă mă implic, iar voi dezamăgi niște consumatori.”. Astfel se creează o luptă între brand-societate-guvern/conducători/politicieni, iar când te implici ca brand într-o acțiune civică (cum au fost orange, vodafone și toate acele companii de pe lângă piața victoria care ofereau câte ceva protestatarilor, ori brandurile care și-au retras reclamele de pe Antena 3 în perioada respectivă) trebuie să te asiguri că ai suficienți oameni care să-ți susțină partea astfel încât să reziști tuturor presiunilor.
Tereza Tranakas de la Oxygen PR a adus și ea în discuție anumite aspecte precum:
6. Trebuie să existe mai multă concentrare pe zona analitică a insighturilor pentru a veni cu soluții de business pentru consumatori.
Exemplu: Olympus. Mulți oameni căutau pe site-ul acestora lapte de capră care nu prea era adus de Olympus pentru că nu era considerat ca fiind în target (deși oamenii îl căutau). Dar pentru că au început să fie atenți și au văzut că mulți îl căutau, l-au băgat pe piață în cantități mult mai mari și așa a apărut și Căprița Rița pentru iaurtul de capră. Lecția? Să fim atenți mai mult la cerere pentru a putea face o ofertă pe placul consumatorilor.
Al treilea panel de la PR Forum 2017: What is next? – The Power of Visual Communication
7. Am aflat de musical.ly. O platformă care naște vedete prin videouri de 15 secunde în care doar se dansează și se face playback. Nu mi s-a părut nimic de lăudat. Adică unul care se scălămbăie și se prostește ajunge bogat la 13 ani de nu știe ce face cu banii, iar alții stau și învață ca să ajute societatea asta să se dezvolte, sunt olimpici și nu-i bagă nimeni în seamă. Ceva merge prost în lumea asta. Dar asta-i o frustrare personală a faptului că lumea asta nu emrge tocmai într-o direcție bună privind aprecierea adevăratelor valori. Că puștiulică ăla care se prostește nu-i deloc o valoare. Nu totul în lumea asta ar trebui să fie despre entertainment.
8. Diana Papuc a prezentat câteva aspecte ale prezentărilor:
- Prezentare VS Entertainment ar trebui să fie cu semnul egal și nicidecum în antiteză
- Într-o prezentare ar trebui să se folosească cât mai puțin text, un singur font, maxim două culori și gifuri captivante care să facă ele prezentarea în locul tău.
- O prezentare trebuie să transmită o stare.
9. Mugur Pătrașcu ne-a spus câteva lucruri despre ce poți face cu bloggerii și vloggerii:
- Din 30 de canale de vlog: 5 sunt educaționale, 13 entertainment, 11 de gaming și 8 personale – primează entertainmentul și nicidecum informarea
- Diferențele dintre vloggeri și blogger sunt: targetul, relația cu urmăritorii, așteptările publicului (vloggerii sunt pe entertainment și nu pe informare/educare și oferă doar hlizeală majoritatea), costurile sunt diferite în colaborări.
- Astfel agențiile ar trebui să știe cum să-și aleagă locul unde promoează un produs/o idee în funcție de diferențele de mai sus
Al patrula panel de la PR Forum 2017: Best practices from the peers
10. Există mai multe conturi de Facebook decât televizoare.
11. Renaul România a făcut o serie de tricouri cu o inimă drept motor care e poziționată chiar în dreptul inimii, desigur.
12. MAPN a făcut un clip cântând versurile melodiei „Cele 2 cuvinte” de la Taxi pentru a încerca să ajungă și la generația tânără pe care o pierduseră. Și a fost foarte greu să-și convingă șefii să intre în online (în 2012 au făcut pasul cel mare și acum au 76 de pagini de Facebook, un blog, un site și o platformă care preia cu hashtag toate postările de pe toate paginile).Au o aplicație care monitorizează zilnic impactul pe care îl au în online. Și au și o pagină a femeilor din Armata României pentru că pe Instagram au observat că sunt peste 80% numai femei.
13. Au program pentru școala altfel, o zi să fii militar, internshipuri militare și o grămadă de alte activități offline, online (campanii captivante care să te atragă înspre ceea ce se întâmplă în armată), un program de rezervist voluntar care va începe în toamnă și o grămadă de activități prin școli.
Ohh, și cei de la MAPN au avut cea mai interesantă prezentare, cu cele mai multe aplauze și cele mai multe întrebări. Au fost geniali băieții.
Cam atât am avut să îți spun despre PR Forum 2017 și poate la anul o să fii și tu prezent.