Home Calatorii HaiHui prin Israel – aventura prin Timna Park

HaiHui prin Israel – aventura prin Timna Park

by Daniela Bojincă
visit israel timna park desert

Atât de mult m-a bătut la cap Marius Cucu pentru că nu am scris articolele despre Israel până acum, încât m-am mobilizat și m-am pus pe scris despre prima locație – Timna Park. Mi-am luat arsenalul de ciocolată lângă mine, plus o cană mare de ciocolată caldă și mi-am lăsat amintirile din Israel să-și facă din nou loc prin mintea mea. Măcar așa să mă mai încălzesc și eu, dacă vremea de afară nu cooperează. Nici nu ninge, dar nici cald nu e.

Am fost plecată timp de șapte zile prin Israel. Și, dacă tot am găsit bilete ieftine de avion spre Eilat, am zis că nu are rost să stăm toate cele șapte zile la mare și la soare. Așa că am organizat un tur al Israelului, vizitând unele dintre cele mai frumoase și consacrate locuri precum: Timna Park, Jerusalem, Nazareth, Tel Aviv, Haifa, Marea Moartă și Eilat. Îmi pare rău că nu am apucat să ajung și în Bethleem, dar cu siguranță o să-mi mai fac drum pe acolo.

Am ajuns în Eilat seara, așa că am luat-o la drum a doua zi de dimineață spre Timna Park

Biletele noastre de avion au fost către Eilat. În care ne-am întors în ultima parte a călătoriei noastre, ca să ne bucurăm și de lenevit la plajă, sub soarele de Decembrie din Orientul Mijlociu. Dar despre Eilat am să vorbesc într-un alt articol, dedicat exclusiv lui.

Am mers la o cazare aproape de plajă, curată și destul de spațioasă pentru patru persoane. Avea o baie, două dormitoare măricele și o mini-sufragerie cu bucătărie în care aveam o canapea și o măsuță. Rich Luxury Suites se numește, pe Eilot Street 124-126 și am găsit-o pe Airbnb. Acum văd că apare doar pe Booking. Iar dacă ești nou pe Airbnb, poți să obții și 220 de LEI făcându-ți cont pe link-ul acesta.

first night in eilat accomodation view visit israel

Priveliștea de la balconul apartamentului din Eilat. Ahhh… munții aceia!

Imediat după ce ne-am cazat am zis să vizităm totuși orașul la ceas de seară și să ne facem o idee pentru când aveam să ne întoarcem în ultimele trei zile din aventura noastră prin Israel. Iar în drumul nostru ne-am oprit să mâncăm la ceva la mana mana. O shaorma cu de toate (vreo 26 de shekeli o shaorma mică). Iar tipul care le făcea era tare simpatic și plin de viață. Se bucura efectiv de fiecare client în parte că se afla acolo. Și ne-a dat și bonus niște biluțe cu cașcaval. Bine, noi ne-am oprit acolo pentru că era singurul care avea și un meniu în engleză și puteai să înțelegi ceva.

mana mana in eilat where to eat in israel

Aici era la închidere, de aia era așa gol.

Dis de dimineață am plecat și am luat mașina pe care am închiriat-o înainte online, de la Eldan – Rent a Car. Super faină mașina. Un Peugeot 2008, automat, spațios, cu foarte mulți senzori și camere. Dar am să vorbesc și despre asta într-un alt articol dedicat, căci sunt multe de povestit despre aventura noastră cu mașina prin Israel.

După ce am închiriat mașina am plecat spre Timna Park

Timna Park este un must do  dacă ajungi în Israel, la vreo 25 de kilometri de Eilat. Este de o frumusețe rară și este, într-adevăr, spectaculos. Noi am stat o jumătate de zi, dar îți recomand una întreagă. În plus, cu biletul plătit poți să vii și a doua zi, dacă cumva nu ai apucat să te bucuri de tot parcul așa cum îți doreai. Costă 49 de shekeli pentru adulți, 39 pentru copii între 3 și 14 ani și studenți (și sunt valabile și carnetele noastre). Pe lângă asta, după ce cumperi biletul, un ghid îți explică cu harta în față ce reprezintă fiecare loc și cum să te orientezi prin parc.

visit israel timna park entrance desert view

Intrarea în Timna Park

Timna Park are o suprafață de 15.000 de acrii (aproximativ 60.7 km²), fapt pentru care poți să te plimbi cu mașina pe drumuri asfaltate și neasfaltate, prin parc, până la orice punct de interes turistic. Este un parc natural în deșert, care combină frumusețea peisagistică cu istoria. Parcul ar exista și ar fi fost folosit încă din mileniul al V-lea înainte de Hristos, fiind exploatat pentru cupru, fier și mangan. Interesant este că, la Cooper Mines am văzut niște mecanisme super avansate pentru perioada respectivă de a extrage cupru.

map timna park israel

Harta parcului Timna Park din Israel

Când natura se îmbină cu istoria și timpul într-un mod fabulos

Pe lângă punctele de interes turistic precum Spiral Hill, The Mushroom, The Arches, The Chariots, Cooper Mines, The Sphinx și încă câteva, Timna Park oferă și o mulțime de trasee de aventură pe care să le faci fie la pas, fie cu bicicleta. Sunt tare faine și marcate corespunzător. Noi am făcut vreo două trasee la The Arches. Și tare mi-ar fi plăcut să mă plimb mai mult pe acolo și pe alte trasee. E un loc în care, cu siguranță, îți încarci bateriile. Și de care n-ai cum să nu te îndrăgostești.

visit israel timna park bicycle trail

Unul dintre indicatoarele de bicicletă din Timna Park

Așa cum povesteam și mai sus, Timna Park era cunoscut pe vremuri demult apuse drept locul în care se exploatau diferite minereuri. Astfel, Timna Park este locul în care se află prima mină de cupru din lume exploatată vreodată, ceea ce-l face să fie un loc cu adevărat istoric. Se găsesc aici mii de puțuri miniere și cuptoare topitoare care datează din vremea Egiptului Antic. Pe lângă asta ai parte și de multe elemente fascinante din mitologia egipteană. Nu știu dacă știai, dar cuprul este primul metal folosit folosit pentru a crea instumente pentru muncă și de uz casnic (precum arme și diferite ornamente).

visit israel timna park desert viewvisit israel timna park desert tree

Pe mine m-a fascinat Timna Park. N-aș mai fi plecat de acolo. M-aș fi plimbat la pas, cât și cu mașina printre stânci, încă câteva zile. E un loc superb, în care natura și istoria se îmbină perfect și crează o splendoare de parc natural.

visit israel timna park view the chroniclesvisit israel timna park desert the arches viewvisit israel timna park desert mountain viewvisit israel timna park desert 1visit israel timna park walk trailvisit israel timna park desert canion the arches

Iar parcul este super bine marcat și semnalizat și tot ce mai vrei tu. Merită fiecare shekel! Ai toate detaliile despre parc și pe site-ul lor care este super fain organizat.

Recomandare de îmbrăcăminte! Recomand o îmbrăcăminte sport. Potrivită unui parc natural deșertic, precum pantaloni lărguți și tricou, ca să poți escalada în voie munții pe trasee și adidași pe care să poți să-i ștergi ușor de praf.

visit israel timna park desert the arches trail walk

Ce să mănânci în Israel?

În prima seară în Eilat am mâncat o shaorma la mana mana, în centrul orașului, așa cum îți povesteam și mai sus. 26 de shekeli o mini-shaorma. Iar apoi, pentru că eram presați de timp, ne-am rezumat să mergem într-un supermarket și să ne facem cumpărături pentru sendvișuri. Am ieșit super ieftin. Asta mai ales că am împărțit totul la patru. Îți recomand și ție asta, dacă ești genul care preferă să viziteze și să nu piardă timp prețios din zi. Noi spre exemplu mâncam în mașină, pe drum spre următoarea destinație și pe unde aveam treabă. Ne-am făcut sendvișuri consistente, cu două felii de pâine, roșii, salam, cașcaval și brânzică. A fost cam 10-15 shekeli de fiecare pentru o mulțime de sendvișuri.

În plus, Israelul este o țară destul de scumpă. După cum bine ai văzut, o mini-shaorma este 26 de shekeli (aproximativ 32 de lei). Iar o shaorma mare era undeva la 44 de shekeli (aproximativ 55 de lei). Restaurantele erau și mai scumpe. Am dat pe o supă, în Eilat, în ultimele zile, undeva la 70-80 de lei. Dar despre asta într-un alt articol. Deci da, varianta cu sendivșurile e cea mai bună și la îndemână, atunci când vrei să te plimbi mai mult.

Din Timna Park am luat-o cu mașina spre Jerusalem

Un loc extraordinar de special. Plin de istorie. Și de cultură. Și de oameni minunați. La fel ca în tot Israelul de altfel, căci eu mi-am format o părere tare faină despre israelieni. Dar despre Jerusalem am să vorbesc în articolul viitor. Și despre cum n-am mai ajuns la Marea Moartă în prima zi și am lăsat-o pentru final.

Apropo, aici o să apară toate articolele despre Israel. Click pe steag!

steag israel flag

Click pe steag pentru a citi toate articolele și recomandările despre Israel