Daniela Bojincă/ februarie 28, 2015/ Guest Post/ 21 comments

Da, examenul de Bacalaureat se apropie și după cum ați văzut deja la știri în anii trecuți, nu iartă pe nimeni. Totuși, eu am dat examenul acum patru ani și încă țin minte că un singur subiect nu m-a speriat deloc: subiectul II. Vă spun imediat și de ce.

Bun, înțeleg că la primul te prind dacă nu ai un vocabular bogat și nu știi sinonimele ”exuberanței”, sau că la subiectul al treilea ți-a picat tocmai singura opera pe care nu ai apucat să o repeți, dar la subiectul II cu ce pot să te prindă? Cu nimic. Este vorba despre părerea ta proprie și personală și atâta timp cât scrii corect gramatical, punctajul primit va fi cel puțin decent. Acum că am reușit să vă induc starea asta pozitivă (sper), iată cum ar trebui să abordați subiectul al doilea de la Bacalaureat astfel încât să scăpați de el cât mai repede, să vă mai creșteți nota și să vă și rămână suficient timp pentru minim trei pagini despre „Luceafărul”:

  1. Ai grijă la structură Ține minte că textul trebuie să aibă patru paragrafe: primul paragraf este introducerea, următoarele două paragrafe reprezintă argumentele (unde tu îți exprimi clar opinia), iar paragraful final este concluzia/încheierea.
  2. Nu te speria de citate Dacă vei primi un citat din Eminescu ce pare extrem de complicat, mai citește o dată. Cu siguranță nu e. În majoritatea citatelor de la Bacalaureat, ideea principală, odată dezbrăcată de toate cuvintele pompoase, este chiar simplă. Printre temele întâlnite cel mai des se regăsesc: iubirea, importanța spunerii adevărului, importanța lecturii, prietenia, importanța unui anumit tip de scriere (jurnal, jurnal de călătorie etc.) și alte câteva asemenea. Odată ce ai descoperit ideea de bază, este mult mai simplu să începi să scrii.
  3. Gândește logic Asta este partea mea preferată! Când vorbesc despre logică, iată la ce mă refer: dacă ai primit să scrii un text argumentativ despre importanța lecturii, doar nu o să te apuci acum să spui că nu este așa și că nu este importantă. Cele două argumente formulate de tine este logic să susțină că da, lectura este extrem de importantă și că o recomanzi tuturor. Că ție ți-a schimbat viața. La fel de importante sunt și iubirea, arta, prietenia, respectul față de vârstnici etc.
  4. Trucuri Începutul textului argumentativ trebuie să îți exprime în mod clar părerea (dacă ești sau nu de acord că…), cele două paragrafe de mijloc ar fi bine să înceapă cu „În primul rând” și cu „În al doilea rând”, iar paragraful final începe cu „În concluzie,” și nu aduce nimic nou, doar îi dă dreptate citatului, proverbului sau lui Caragiale. În plus, „în plus” sau alți conectori sunt bineveniți și ajută textul să curgă, iar ideile tale să devină mai ușor de înțeles.

Acestea au fost cele patru sfaturi ale mele despre textele argumentative de la Bacalaureat. Crezi că îți vor fi de folos? Eu sper că da.

Articolul a fost scris de către Amanda – Editor limba română pentru Liceunet.ro.

P.S.: Am scris un articol și despre cum poți să iei o notă mare la examenul de bacalaureat și cam ce ar trebui să faci la fiecare materie în parte.

Facebook Comments

21 Comments

  1. E patetic..mai usor e sa iti cumperi cu 200 de lei un smartwatch..si dupa bac te ajuti de influentele care le are tatal tau..(Mentalitatea romanului)..in fine..sfaturile sunt destul de complicate..nush..daca ai timp sa imi explici intr-o zi chestia asta..

    1. Dacă tu crezi că 12 ani de școală se rezumă la treaba asta cu smartwatchul și pilele lu tăticu care la un moment dat o să dea colțu și nu o să mai aibă cine să-și exercite influențele, ai pierdut timpul degeaba prin școală. (nu tu, neapărat, ci cei care au gândirea menționată de tine)
      Și nu. Asta nu e mentalitatea românului. Asta e mentalitatea românului ghiolban și prost făcut grămadă.
      Și ba da. Aș putea să-ți explic astea patru sfaturi în mai puțin de o zi. 😀

    2. spune-i chestia asta la cei care termina o facultate de drept..si acum lucra la mcdonald´s

    3. Chestiile astea se întâmplă din mai multe motive, dintre care trei sunt preponderente.
      1. Au ajuns în facultatea aia mânați de la spate de părinți pe motiv că (du-te tată acolo că e facultate de viitor și bla bla bla), dar el nu avea nimic în comun cu facultatea respectivă și, drept urmare, e un caz ratat care nu se regăsește în ceea ce învață și nu-i place și niciodată nu o să profeseze în domeniul ăla pt că nu și-a dat interesul să învețe și să fie nu bun, dar măcar mediocru în meserie.
      2. A ajuns la facultatea aia că sună bine, dar iar n-a fost nici măcar mediocru, sau a fost, poate a fost chiar bun, dar s-a lăsat.
      3. A ajuns la facultatea aia pentru că i-a plăcut, dar a constatat că nu-i mai place și iar s-a lăsat.

      Să știi că, am văzut oameni care, dacă au fost pasionați de ceea ce au studiat, au ajuns să lucreze în domeniul ăla și să câștige și bine. Ideea e să-ți dorești tu cu adevărat și să te implici.

  2. Multumesc pentru sfaturile tale, imi sunt de un real folos. Mi-au placut mereu textele argumentative si cred ca subiectul 2 a fost cel care mi-a ridicat nota la examenul de Bacalaureat.

    1. Dacă ești serios, respecți regulile de bază și îți expui pertinent părerile, subiectul 2 cu siguranță îți ridică nota la bac :D.

  3. Pingback: Cum să iei examenul de bacalaureat cu notă mare

  4. nu bacul este problema, nici chiar facultatea…ce facem după …

    1. Să știi că, dacă vrei cu adevărat, ai ce face ;).

    2. Cel mai bine e sa folosesti toti anii aia de facultate si sa storci bine un plan de afaceri. Cu putin noroc pui bazele unei mici intreprinderi, poate gasesti si finantare, ca sunt o groaza de concursuri si incubatoare de finantare pt IMM-uri si nu numai. Vointa sa fie. Statul e doar un actor iesit la pensie, gata, si-a jucat rolul..nu prea mai are nimic de oferit.

    3. Mă scuzați, dar nu v-am înțeles comentariul. Ce legătură are acesta cu partea a 3-a de la BAC și cu statul?
      Aaa, vă referiți să nu se dea BAC-ul și să-și facă direct o afacere? Ei bine acest articol este pentru aceia care vor să dea BAC-ul și să urmeze o facultate și abia apoi să facă ce vor cu viața lor (afaceri, să lucreze la privat, ori la stat).

    4. Ma scuzati, am uitat sa precizez ca era un raspuns la comentariul lui ION:
      „nu bacul este problema, nici chiar facultatea…ce facem după …”

    5. Este foarte adevarat ce spui tu ca conteaza viata adica trairea dupa facultate

  5. Mai stiam un hint simpatic, de pe vremea cand eram elev: nu incheia niciodata ultimul paragraf cu PAREREA MEA! Semeni cu Nea Nicu Vacaroiu si par betiv notoriu.

    Cum va suna: CARAGIALE AVEA DREPTATE … PAREREA MEA! :)) ?

    1. Da de ce nu? Sună foarte tare :))).

  6. Adevarul este ca Bacalaureatul nu este un examen dificil si alt adevar este ca exista in continuare destui elevi care se straduiesc sa invete pentru un viitor mai bun. Acum, adevaratele probleme nu pot fi asa usor inlaturate. In scoli exista profesori de LIMBA si literatura romana care sustin ca se pune virgula dupa „consider ca”, sau ca un text argumentativ nu trebuie sa aiba patru, ci sase paragrafe, ca cica „de exemplu”(care trebuie sa existe obligatoriu ca sa primim punctaj) se pune si el cu alineat. Mai sunt si unii care ne dau la teste „particularitati de constructie a unui personaj din opera eminesciana <>”. Exista atat de multi profesori imbecili si ignoranti in tara asta, incat ar fi greu de crezut sa nu existe tot atat de multi elevi care nu au nici macar cunostintele de baza ale limbii romane, ca sa nu mai vorbesv de alte materii.
    Multumim de trucuri! Pacat de tara asta, pacat de elevii care chiar sunt dornici sa invete si pacat de cei care ar fi mai potriviti in a avea o meserie, dar societatea nu le permite, fiindca majoritatea indivizilor au o conceptie de genul „cum sa nu ai facultate?”. Mai bine sa ai meserie, decat sa termini o facultate de dragul de a avea o diploma care oricum nu foloseste la nimic. Iar cei care se simt capabili sa studieze si sa invete si apoi sa puna in practica ceea ce invata, ar trebui sa gaseasca locul potrivit pt asa ceva. Locuri care sunt cam rare in tara noastra.

    1. Bună Ilinca :)! Mă bucur că ți-a plăcut articolu și că, probabil, ți-a fost de folos. Să știi că toți profesorii din lumea asta se cam cred atotștiutori în domeniul lor și sunt convinși 200% că doar ceea ce spun ei este adevărat. Important este ca tu să iei de la ei informațiile pe care tu le consideri bune pentru tine și atât.

  7. Anul acesta s-ar putea sa vedem o relaxare a subiectelor alese pentru elevi, concomitent cu o mai buna pregatire a acestora pentru Bacalaureat. Ceea ce in final s-ar putea sa fie o capcana pentru ambele parti implicate.

    1. Nu cred că se pot face schimbări majore într-un singur an și că se pot îmbunătăți lucrurile. Chiar nu cred asta :). Schimbările se fac în timp. Iar ei nu pot învăța într-un an ce nu au învățat în patru ani.

    2. Eu am fost un elev mediocru, cel putin clasa a XI-a pt mine a fost un dezastru, aveam de gand sa renunt. Probabil am avut o sclipire, mi-am luat corigenta la matematica cu 10 (am invatat matematica din clasele 9-11 intr-o luna de zile), am inceput clasa a XII – a, in primul semestru am luat bursa, acum parca merg tot mai sus. Eu zic ca daca vrei cu adevarat ceva, se poate. Trebuie sa tintesti cat mai sus in viata, ca puturosii sigur ajung pe plantatiile vecine. Zic si eu. Sunt un caz real. Fiecare are momentele sale de nebunie, conteaza sa iti revii la momentul potrivit, nu prea tarziu. Si eu sunt mandra de mine.

    3. Sincer, m-ai impresionat. Chiar ești un exemplu de AȘA DA!
      Cred că ai dreptate. Este important să te trezești cât încă mai poți, și să-ți dai seama că trebuie să faci ceva cu viața ta. Ceva bun, astfel încât să fii mândru de ea și de tine. Și, eventual, să-i faci și pe alții să fie mândri de tine.

Lasă-mi un gând!

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.