Tocmai am văzut The Social Dilemma de pe Netflix. Este pe locul 3 în top 10 în România, astăzi. Asta înseamnă că este printre cele mai vizualizate 10 filme și seriale de pe Netflix azi. Și ieri l-am văzut în top, undeva mai pe la final. Iar azi se pare că a urcat pe 3. Mâine cu siguranță va fi chiar pe 1. E prea bun ca să nu fie.
The Social Dilemma începe cu un citat din Sofocle tare interesant și valabil. Care nu doar te pune pe gânduri, dar sintetizează extrem de bine ceea ce înseamnă Social Media și prețul pe care îl plătim în fiecare zi pentru a o folosi: Nimic măreț în lume nu intră în viața muritorilor fără un blestem. Dacă nu te-ai prins deja, metafora blestemului reprezintă de fapt prețul pe care fiecare dintre noi îl plătim pnetru a fi online. A fi pe Social Media și a ne hrăni cu iluzii, uitând aproape complt de lumea din jurul nostru.
Creatorii mendiului online povestesc despre moștenirea pe care ne-au lăsat-o
Documentarul de pe Netflix prezintă prin prisma unor tech designeri, directori executivi, investitori și diverși colaboratori, realitatea Social Media din spatele ecranelor care ne țin captivi de atât de multe ori. Printre ei sunt cei care au inventat anumite elemente precum butonul de like de pe Facebook, Google chat și altele, de la Google, Facebook, Twitter, Pinterest și Instagram.
Sunt prezentați algoritmii și cum funcționează ei prin prisma pixelilor de tracking. Cum manipulează prin persuasiune tehnologică și cum știu ei totul despre noi. Despre fiecare interacțiune a noastră. Cât stăm să vizualizăm o imagine, un text, un video. Similaritățile pe care le avem cu ceilalți. Proximitățile geografice. Orice. Nimic nu este accidental, ci în spatele fiecărui lucru există o strategie și un algoritm. Ce e ineresant e cum funcționează toate astea, iar documentariul explică destul de bine pe limba oricui.
Totul pentru un beneficiu de creștere financiară pentru marii giganți. Lucru despre care oamenii vorbesc cât se poate de franc.
E interesant de urmărit și aflat care sunt scopurile principale. Cum și de ce ți se afișează reclamele. Cum în spatele a tot ceea ce vezi, este o strategie. Un algoritm care te cunoaște și care te manipulează în scopurile pentru care a fost creat. Creează pattern-uri pentru fiecare în parte. Iar cel care descoperă cum funcționează, deține de fapt puterea, spune un eticist de proiectare de la Google și fondator al Center for Humane Technology.
Unii și-au dat seama de cum funcționează algoritmii și care este scopul principal
De exemplu gruparea teroristă ISIS. ISIS a exploatat la maximum Facebook și Twitter pentru propriul beneficiu. Anume recrutarea online a tinerilor din străinătate, din medii vulnerabile, care stau pe Social Media și creează engagement în jurul diverselor postări manipulatoare pe diverse subiecte cu care ISIS chiar rezona. Când mi-am scris licența și ulterior disertația pe subiectul acesta am rămas uimită de nivelul la care poate fi dusă manipularea și persuasiunea prin simple postări și niște algoritmi care stabilesc niște patternuri bine definite ale comportamentului fiecărui utilizator astfel încât ajunge să anticipeze deja conținutul pe care ți-l bagă în față.
Alte nume mari care vorbesc despre manipulare și persuasiune online, despre cum fiecare algoritm creează un pattern care să te țină conectat sunt:
- Tim Kendall – director de monetizare la Facebook din 2006 până în 2010, președinte al Pinterest și actual CEO al Moment (o aplicație care te face ca din când în când să renunți la Facebook);
- Justin Rosenstein – Product Manager la Google, Engineering Manager la Facebook (el a inventat butonul de Like) și actual co-founder la Asana și One Project, două companii care se ocupă cu proiecte în beneficiul populației;
- Guillaume Chaslot – software engineer la Google
- Sandy Parakilas – Senior product manager la Apple, product manager la Uber și multe altele de acest gen
- Bailey Richardson – printre primii angajați ai Instagram ce s-a ocupat de dezvoltarea algoritmilor privind analiza comunităților și comportamentul lor.
Pe lângă aceștia mai sunt mulți alții de la diverse companii, ori profesori și psihologi care au anlizat comprtamentele oamenilor când stau pe Social Media.
Ficțiunea nu mai e chiar ficțiune
Pentru a ilustra însă documentarul și spusele experților care au lucrat la dezvoltarea platformelor online așa cum le știm noi astăzi, producătorii au creat o familie fictivă cu membri dependenți de telefon, cât și o umanizare a algoritmilor pentru a înțelege cum se folosesc de pixelii de tracking pentru a ne furniza diferite materiale, persoane în listă și reclame. Partea asta de umanizare a algoritmilor care creează patternuri și fac non-stop teste A/B pentru a vedea ce te manipulează mai bine mi s-a părut genială. Explică funcționarea algoritmilor pe limbajul oricui. Chiar foarte bine. Simplu. Și concret.
Chiar recomand documentarul The Social Dilemma de pe Netflix. Dincolo de metafore, pentru a crea o mai puțină brutalitate a faptelor, este un documentar senzațional. E despre fiecare dintre noi, prezentul pe care îl trăim, persuasiune și manipulare a deciziilor care par atât de ale noastre, dar nu sunt nicicând.
Uite și trailerul de la Social Dilemma mai jos și aștept să-mi spui cum ți s-a părut.
Pentru mai multe filme pe care le recomand, dă un click aici.
6 comments
Pare foarte interesant documentarul. Am sa ma uit si eu ca m-ai facut curioasa chiar daca eu nu prea stau pe Facebook.
Super! Sper să-ți placă. Chiar e super interesant.
Pare foarte interesant și chiar constructiv. Cred că o să îl încerc.
Da, chiar este! Cu siguranță o să-ți placă. Are multe lucruri de ținut minte și de luat aminte. 😀
Cand o sa pot sa mai vad si eu un film asa cum trebuie, sper eu, peste 5 luni, o sa vad si eu documentarul 🙂
Stăm noi de 6 luni în pandemie și parcă a fost ieri prima zi de birou de acasă. Ce mai sunt 5 luni? Trec într-o clipită.
Așa că aproape mâine o să vezi documentarul și sigur o să-ți placă. 🙂