Trenul Regal – palatul de pe șine

by Daniela Bojincă
trenul regal

Duminică am fost și am vizitat Trenul Regal. L-am ratat de multe ori. L-am ratat când a mai fost prin București, în Târgu-Jiu și în Craiova. Iar acum am primit un mesaj, din Albania, cum că Trenul Regal staționează la linia 14, în Gara de Nord,  până vineri, 22 aprilie și poate fi vizitat zilnic între orele 09:00 și 18:00. Este o activitate adresată atât elevilor în cadrul săptămânii „Școala Altfel”, cât și celor care au terminat deja cu școlile și vor pur și simplu să-și îmbunătățească cunoștințele referitoare la căile ferate din România.

trenul regal

Pictură proprie în Pixlr

Pentru elevi, prețul este de 6 lei, iar în rest de 9 lei – pentru Trenul Regal, iar pentru Muzeul CFR este de 2 lei și respectiv 4 lei. Personal, mi se pare o sumă modică. Așa că, dacă vreți să vedeți trenul regal, mai aveți timp azi, mâine și vineri.

Am fost tare entuziasmată când am aflat că pot, în sfârșit, să vizitez Trenul Regal. Eram curioasă cât de luxos este și cum se lăfăiau marii noștri conducători în lux. Mă așteptam să mă orbească și să mă dea pe spate. În schimb, am fost orbită de modestie. Nu știu cum arată alte trenuri regale, dar al nostru este tare modest.

Ce găsești în interior?

După ce te minunezi de locomotiva veche, pe cărbuni, în stilul anilor respectivi, care te duce cu gândul la Hogwarts (pentru fanii Harry Potter) – care apropo, acum este înlocuită de o locomotivă electrică, intri în vagoane. Primul „compartiment” este dedicat unei săli de mese în care obișnuiau să ia micul dejun regele și regina, după care intri în dormitoarele celor doi, separate de către o baie comună, deloc luxoasă, ci mai degrabă extraordinar de simplă.

Apoi, mai găsești o serie de alte dormitoare și de bucătării. O sufragerie și o sală de mese mai mare, cât și o cameră cu fotolii, în care se retrăgeau pentru discuții sau ceva de genul ăsta. N-aș putea să vă spun exact, căci ghid nu am avut decât în camera unde se lua micul dejun și în dormitoarele regelui și al reginei, plus bucătăria acestora. Apoi ne-a lăsat în voia sorții, să admirăm ce avem chef.

În tren, predomină lemnul de mahon și pielea. Mobilierul de bucătărie este unul cât se poate de simplu, alb, (seamănă cu al bunică-mii de la țară), iar băile seamănă cu băile alea pe care începeau să le aibă oamenii prin 1970-80. Mai multe poze din tren, făcute așa cum trebuie, puteți găsi aici. Desigur, pentru anii 1920-1930, mobilierul de bucătărie respectiv și băile, putem spune că erau un lux. Dar nu sunt un lux  acum, așa cum ne minunăm de interiorul luxos al Peleșului sau mai știu eu ce alt castel/palat regal.

Ce mi-a plăcut la Trenul Regal?

Mi-a plăcut modestia. Simplitatea. Mă bucur că nu am văzut un contrast mult prea mare.

Mi-a plăcut și locomotiva. Eu sunt pasionată de tot ceea ce are o amprentă a timpului. 

Apoi, mi-a plăcut tare mult că ne-au lăsat să facem poze, gratuit. E ceva foarte rar în ziua de azi, când peste tot ți se cer bani să faci poze.

Și mi-a plăcut tare mult sufrageria. Tare frumoasă mai era, așa, nici foarte simplă, nici foarte luxoasă.

Pe spatele biletului, mi-a plăcut că sunt informații despre Trenul Regal. Cum a fost el comandat și așa mai departe. Informații utile, zic eu. E fain să-ți dea și ceva scris, cu care să rămâi efectiv. Și mi-a mai plăcut că avea un pliant pe mese, prin sufragerie și prin diferite compartimente, cu informații în engleză. Era același, ceea ce era și mai interesant, că după ce îl vedeai de câteva ori, te stresa și-l deschideai să vezi ce scrie :)).

Ce nu mi-a plăcut la Trenul Regal?

Ei bine, da, sunt și lucruri care nu mi-au plăcut. Spre exemplu, una dintre bucătăriile din capătul trenului, era murdară. Pe pereți erau pete de ulei. Mi s-a părut aiurea. 

Apoi, am înțeles că e închiriat pe la tot felul de evenimente. Și părea, oarecum, ca o haină din aia ponosită, de care nu prea ai grijă. Cred că ar trebui mult mai bine întreținut. Până la urmă, este una dintre valorile noastre naționale.

Și, nu în ultimul rând, nu mi-a plăcut că nu am avut un ghid dintr-un capăt în altul al trenului. Am avut în primul vagon, cel cu dormitoarele regelui și reginei, iar apoi pauză. Era mult mai interesant să se intre pe grupuri, că nu erau nici mulți oameni și să se povestească despre fiecare compartiment în parte, ale cui sunt camerele, pentru cine erau și celelalte bucătării din celelalte vagoane, când obișnuiau să se întâlnească în sufragerie, ce era cu mini-camera aia cu fotolii, puțin întunecată și așa mai departe. Cred că era și mai interesant decât frumusețea în sine a trenului regal.

Chestii interesante despre Trenul Regal

Trenul Regal a fost realizat la ordinul regelui Ferdinand, pentru a se putea deplasa mult mai ușor alături de Regina Maria atât pe teritoriul României Mari cât și în străinătate, în țările vecine, fiind considerat ca o punte de legătură între Coroană și comunitățile locale, cât și un simbol al statului român.. A fost fabricat în Italia și, din păcate, a ajuns în București abia după un an de la moartea lui Ferdinand, fiind inaugurat în anul 1928. 

În 1940, Regele Mihai a folosit trenul în foarte multe ocazii, în călătoriile sale prin comunitățile românești.

You may also like

3 comments

CUMPANASU aprilie 20, 2016 - 23:26

nU E CHIAR ASA DE MODEST RAPORTAT LA EPOCA….APOI , FAPTUL CA SERVIT TRADATORULUI ARMATEI SI NATIUNII ROMANE, REGELE BAL-BAL, SPUNE MULT …DAR FACE PARTE DIN ISTORIA NOASTRA SI ESTE UN SEMN DE OPULENTA REGALA…DE ALTFEL CEEA CE A LUAT CU EL PESTE HOTARE LA „ABDICAREA” SA, BALBAITUL DE MIHAI, DEPASESTE CU MULT VALOAREA ACESTUI TRENULET ….SPER SA NU FIE NICI PE DEPARTE PROPAGANDA A CASEI REGALE,,,DESI ORICE RAND SCRIS IN FAVOAREA ACESTUI MINCINOS AL NEAMULUI NOSTRU ESTE O INSULTA LA ADRESA ARMATEI SI A TARII IN SINE

Reply
Daniela Bojincă - Pishky aprilie 21, 2016 - 10:08

Nu înțeleg ce despre ce rânduri în favoarea lui Mihai vorbești? Nici despre armată nu e vorba. E vorba despre un simbol al istoriei noastre. De cultura noastră. De istoria noastră. E pur și simplu o frântură din istorie. E vorba despre cum a fost comandat acest tren și în ce scopuri, de către Ferdinand care nici măcar nu s-a bucurat de el. Cam atât. Nu e nicio propagandă și nu are legătură cu Mihai. Mulțumesc de înțelegere.

Reply
Salonul Regal al Garii de Nord aprilie 21, 2016 - 16:01

[…] stationat acum in Gara de Nord, care inca poate fi vizitat, este, de fapt, o lectie de istorie (Daniela l-a vizitat). Iar mersul cu trenul fix asta tinde sa devina in Romania: lectie de […]

Reply

Leave a Comment

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More